Het is het tijdperk waarin het interactief worden van merken kan helpen het voortouw te nemen. Hoewel marketingtactieken ons hebben geholpen om de consument te bereiken, zijn productverpakkingen nog steeds vrij cruciaal om de directe interactieve ervaring met het publiek te verbeteren.
Inhoudsopgave:
- Verpakkingen en de consument
- Acceptatie
- Verpakkingstrend
- Individualiteit
- Doelgerichtheid
- Creativiteit van de consument
Verpakkingen en de consument
Gepersonaliseerde productverpakkingen bieden de mogelijkheid om een directe, persoonlijke band met de consument op te bouwen. Nu heeft het attractiespel voor de consument een stapje hoger gelegen dan de gebruikelijke concurrentie, dat wil zeggen dat het oog onmiddellijk naar de aantrekkelijke verpakkingen wordt getrokken. De smaak van het publiek is geëvolueerd. Daardoor zijn ze slimmer en behoefteriger geworden dan voorheen. Het is dus de hoogste tijd; merken trekken hun sokken op en worden wat persoonlijker naar de consument toe met strategische verpakkingsoplossingen.
Acceptatie
Coca-Cola heeft zich bijvoorbeeld ontwikkeld tot een gepersonaliseerde verpakkingswereld met hun slimme en eigenzinnige campagnes die het merkimago van tijd tot tijd verfrissen. Voorheen met hun #ShareACoke-campagne waarbij consumenten werden aangemoedigd om de flessen met hun individuele naam erop te zoeken of een cola te delen met een vriend. Want zeg nu zelf, hoe leuk is het om een fles met uw eigen naam te hebben! Hun meest recente campagne in India #SayItWithCoke met Ranbir Kapoor heeft veel aandacht gekregen van de jeugd. Het verbinden van mensen met hun gezamenlijke liefde voor muziek door de charmante verhaallijn en het innovatieve gebruik van liedjes heeft zeker het akkoord met de doelgroep geslagen en de merkpopulariteit weer doen toenemen. Het succes van campagnes als ‘Share A Coke’ bewijst dat mensen enthousiast zijn over personalisatie en sneller dan voorheen bereid zijn om merken te accepteren.
Verpakkingstrend
Personalisatie is de groeiende verpakkingstrend van vandaag die niet mag ontbreken bij de opkomende merken. U kunt veel dichter bij de consument komen en de vertrouwensfactor opbouwen door middel van strategische manieren. De meest gebruikte tactiek onder de marketeers is ‘bedankkaarten’. Bij bestelling van een product van het betreffende merk sturen ze u een mooi verpakte (kartonnen) doos met daarin een gepersonaliseerde bedankkaart met uw naam erop. Of mooie verpakte dozen voor gebak, macarons of koekjes. Waarbij er een klein bedankkaartje zit. Toch zijn namen niet de enige manier waarop bedrijven zich emotioneel aan de consument kunnen hechten of zich met hem of haar kunnen bezighouden. Laten we eens kijken wat een merk nog meer kan doen om een persoonlijke band met de consument op te bouwen.
Individualiteit
Merken moeten brainstormen om de beste manier te vinden om hun product op een veel dieper niveau met de consument te verbinden. Op basis van het type product of dienst dat u aanbiedt, moet u manieren vinden om met de consument in contact te komen. Heinz Ketchup introduceerde bijvoorbeeld hun romige tomatensoep met een extra lijn ‘Beterschap’ met een communicatielijn waarin staat “stuur uw dierbaren een blikje Heinz”. Soepen zijn een belangrijk onderdeel van het culinaire leven. Met name in Nederland en Engeland. Deze campagne heeft in deze landen dan ook veel aandacht gekregen.
Doelgerichtheid
Een andere manier om uw personalisatieproces te versterken is niche targeting. Richt u op verschillende markten door middel van geografisch gebied, interesse en demografie en dring dieper door in het denken van de consument. Het personaliseren van de product labels zorgt ervoor dat u een enorme hoeveelheid onderzoek doet, strategieën uitwerkt en het psychologische en emotionele gedrag van de consument begrijpt. Vandaag de dag is de verpakking niet beperkt tot alleen de vooruitstrevende grote merken die geld hebben om te experimenteren. De nieuwste technologieën zoals digitaal printen hebben deuren geopend voor anderen die op zoek zijn naar substantiële groei met passende budgetten.
Creativiteit van de consument
Personalisering is niet alleen het domein dat door FMCG-bedrijven (fast moving consumer goods) moet worden verkend. Ook andere merken met onderscheidende diensten kunnen proberen uw product strategisch te personaliseren. Persoonlijk worden vereist veel experimenteren en een even grote betrokkenheid van de consument. Interflora, ’s werelds gerenommeerde bloemenbezorgnetwerk, heeft een online dienst geïntrigeerd waar mensen hun boeket zelf kunnen aanpassen en personaliseren door slechts te ‘slepen’ vanuit meer dan 70 bloemen- en bladopties. Omdat mensen deel uitmaken van het maken van hun eindproduct, springt hun betrokkenheid naar een hoger niveau en kan men veel meer betrokkenheid zien.
Het gaat er dus om hoe u hetzelfde product, of dezelfde dienst, innovatief kunt introduceren en de aandacht van de consument kunt trekken. Een uitgebreid begrip van de beoogde consument is daarbij een belangrijke stap.
Voordat u op de rijdende trein springt, moet u als vooruitstrevend merk de populariteit van personalisatie onder de loep nemen. Of het nu wel of niet past bij uw product- of dienstentype en een beter begrip van het soort publiek dat u aanspreekt. Uiteraard kan uw verpakkinsgroothandel u hierbij adviseren.